Het idee ontstaat vlak voor de uitbraak van corona: tegels en sanitair verkopen via een mobiele showroom. De voordelen zijn talrijk: de klant hoeft de deur niet uit om een vooraf op diens smaak afgestemde keuze direct thuis te kunnen bekijken op een hem of haar passend tijdstip, de ruimte waarin het toegepast gaat worden kan direct opgemeten en technisch beoordeeld worden, en dankzij de mogelijkheid om ook plaatsing en installatie te laten verzorgen, doorloopt men het hele traject van eerste offerte tot en met oplevering met één vast contactpersoon. Het concept slaat al snel aan, mede geholpen doordat badkamer- en tegelshowrooms hun deuren tijdens de pandemie tijdelijk moesten sluiten. Al snel staat mijn opdrachtgever voor de vraag: ik wil wel groeien - maar hoe?

Projectbeschrijving

Analyse van diverse groeistrategieën wijzen richting franchising van de formule. De ondernemer is immers niet alleen uitbater van zijn mobiele showroom, maar óók aannemer met achter zich een hechte lokale kring van gespecialiseerde vaklieden die als zzp'er werkzaam zijn. Dan ligt samenwerking met (aspirant) collega-ondernemers die ook zulk een netwerk hebben of op kunnen bouwen, méér voor de hand dan groei door het aannemen van personeel. Maar dan moet je niet alleen een goed idee hebben, het moet ook inhoud en structuur krijgen. Ameliore lijnt de bestaande processen op en scherpt ze aan om toekomstbestendiger te worden, klaar voor verdere groei. Samen met een in het uitrollen van franchiseformules gespecialiseerde onderneming defniëren we een aantrekkelijk aanbod voor franchisenemers, waar een startpakket aan gestandaardiseerde (want bewezen) processen en procedures een belangrijk onderdeel van uitmaken.

Projectresultaat

Al in de voorbereiding is er veel belangstelling voor de formule. Deze blijkt zelfs dusdanig innovatief, dat de Metropoolregio Eindhoven aan het project een substantiële subsidie toekent om de ondernemer financieel te ondersteunen zodat de hiervoor noodzakelijke voorbereidingen getroffen kunnen worden. De ondernemer is uiteindelijk medio 2023 ook franchisegever geworden, en voert inmiddels gesprekken met diverse geïnteresseerde kandidaat-franchisenemers.


Wil je meer weten over dit project? Of herken je de aanleiding, en zie je wat in de aanpak waarvoor is gekozen? Klik hier om contact met mij op te nemen!

Ga terug naar het overzicht