Projecten zonder faalkosten?

Als toeleverancier van sanitair, tegels en installatiemateriaal voor projectmatige nieuwbouw en renovatie ervaart de opdrachtgever dat de informatie-uitwisseling tussen haar, de projectinstallateur en de particuliere klanten op veel gebieden te wensen over laat. Het gevolg is dat kostbare fouten en misverstanden zich met name bij de levering en installatie van meerwerk regelmatig opstapelen. Het financiële rendement van projecten komt als gevolg van hiervan onder druk te staan, evenals de klanttevredenheid van de particuliere klanten. Hoe verbeteren we dat?

Projectbeschrijving

Ik bracht van alle interne én externe partijen nauwkeurig in kaart welke informatie zij nodig hadden om hun taken binnen dergelijke projecten optimaal te kunnen vervullen. Daar waar ‘conflicten’ ontstonden, bijvoorbeeld omdat de volgtijdelijkheid de informatievoorziening in de weg stond, zijn partijen om de tafel gebracht om constructief te zoeken naar alternatieven. Op basis hiervan werd een document opgesteld dat als blauwdruk voor de samenwerking tussen leverancier, projectinstallateur en eventuele derde partijen (aannemers, kopersbegeleiding etc.) fungeerde. Hierin werden alle relevante afspraken centraal en voor alle partijen 24/7 toegankelijk vastgelegd.

Projectresultaat

Diverse projecten zijn in behandeling genomen, gebruik makend van dit zgn. projectboek, dat ook digitaal uitgewisseld werd. Invoerefficiency ging hierbij gepaard aan aantoonbare reductie van fouten en kosten. Daarnaast bleek deze aanpak een onderscheidende waarde voor de toeleverancier, die er een nieuwe ‘standaard’ in samenwerkingen tussen leveranciers en afnemers mee wist te realiseren.


Wil je meer weten over dit project? Of herken je de aanleiding, en zie je wat in de aanpak waarvoor is gekozen? Klik hier om contact met mij op te nemen!

Ga terug naar het overzicht