Synergie door inkoopbundeling

Onder de paraplu van een Franse bouwmaterialenleverancier vallen zes werkmaatschappijen. Drie hiervan voeren tegels in het assortiment: twee werkmaatschappijen vooral als deelassortiment, voor de derde zijn tegels ‘core business’ en worden geleverd voor alle binnen- én buitenruimtes aan professionele afnemers, die deze verkopen en plaatsen bij particulieren en in projecten. Alle werkmaatschappijen hebben eigen afdelingen die het assortiment samenstellen, inkoopcondities overeenkomen, de bestellingen verzorgen en de binnengekomen goederen opslaan. De wens van mijn opdrachtgever is om dit te centraliseren, zodat én het aanbod voor de markt attractiever wordt, én de totale kosten lager.

Projectbeschrijving

In een aantal overlegrondes werd uiteengezet wat de randvoorwaarden waren waaraan de centralisering moest voldoen, om voor de bestaande klanten van elk van de werkmaatschappijen een aantrekkelijke leverancier te blijven. Er moest recht gedaan blijven worden aan de ‘eigenaardigheden’ die de diverse deelmarkten kenmerkten. Hierna zijn in- en verkoopgegevens uitgewisseld, om objectief vast te stellen wat de meerwaarde qua rendement en propositie zou kunnen zijn. Op basis hiervan is een operationeel inkoopproces geformuleerd, waaraan de werkmaatschappijen zich geconformeerd hebben. Hierbij nam de meest gespecialiseerde werkmaatschappij de rol van interne leverancier op zich. Inkoop- en assortimentsbeleid werd bij deze business unit ook organisatorisch geborgd, o.a. door het overleg hierover tussen de werkmaatschappijen en de uitkomsten daarvan te formaliseren.

Projectresultaat

Met de nieuwe werkwijze konden de werkmaatschappijen een breder, aantrekkelijker en concurrerender totaalaanbod doen in diverse markten. Klanten werden sneller beleverd en een belangrijk kostenvoordeel werd gerealiseerd voor de totale keten. Dit laatste kwam voort uit gecentraliseerd productmanagement, betere inkoopvoorwaarden, lagere voorraden en lagere vracht- en handlingkosten.


Wil je meer weten over dit project? Of herken je de aanleiding, en zie je wat in de aanpak waarvoor is gekozen? Klik hier om contact met mij op te nemen!

Ga terug naar het overzicht