Algemene voorwaarden

Klik hier voor een documentversie (PDF) van onderstaande Algemene voorwaarden.

 

1.        Definities

1.1.       Ameliore, gevestigd te Maarheeze, KvK-nummer 81885598, wordt in deze Algemene Voorwaarden aangeduid als “opdrachtnemer”.

1.2.       De wederpartij van de opdrachtnemer wordt in deze Algemene Voorwaarden aangeduid als “opdrachtgever”.

1.3.       “Partijen” zijn opdrachtnemer en opdrachtgever samen.

1.4.       Met “de overeenkomst” wordt bedoeld de overeenkomst tussen partijen.

 

2.        Toepasselijkheid Algemene voorwaarden

2.1.       Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens de opdrachtnemer.

2.2.       Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dit uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is overeengekomen.

2.3.       De overeenkomst bevat voor de opdrachtnemer steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatverplichtingen.

 

3.        Betaling

3.1.       Facturen moeten binnen 30 kalenderdagen betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.

3.2.       Betalingen geschieden, zonder enig beroep op opschorting of verrekening, door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door de opdrachtnemer opgegeven bankrekeningnummer.

3.3.       Betaalt de opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is de opdrachtnemer gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat de opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.

3.4.       Blijft de opdrachtgever in gebreke, dan zal de opdrachtnemer tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer de opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke handelsrente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan de opdrachtnemer.

3.5.       In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van de opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

3.6.       Weigert de opdrachtgever medewerking aan de uitvoering van de opdracht door de opdrachtnemer, dan is hij nog steeds verplicht de in de overeenkomst afgesproken prijs aan de opdrachtnemer te betalen.

 

4.        Aanbiedingen en offertes

4.1.       De aanbiedingen van de opdrachtnemer zijn 1 kalendermaand geldig, tenzij in diens aanbod een andere geldigheidstermijn is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.

4.2.       (Lever)termijnen zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij de partijen dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

4.3.       Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor na- of vervolgleveringen van diensten of goederen, tenzij de partijen dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

 

5.        Prijzen

5.1.       De op aanbiedingen, offertes en facturen van de opdrachtnemer genoemde prijzen zijn exclusief BTW en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

5.2.       De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde prijzen waartegen deze door de opdrachtnemer kunnen worden ingekocht. Verhogingen hiervan die door de opdrachtnemer redelijkerwijs niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding zijn tot prijsverhogingen.

5.3.       Ten aanzien van de dienstverlening kunnen de partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.

5.4.       Als er geen vaste prijs is overeengekomen, dan kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk in het kader van de overeenkomst bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de opdrachtnemer, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.

5.5.       Indien de overeenkomst niet voorziet in een vaste prijs, noch in een prijs gebaseerd op een tarief per werkelijk besteed uur, dan wordt voor de dienstverlening een richtprijs afgesproken. De opdrachtnemer is gerechtigd om hier tot 10% van af te wijken. Als de richtprijs meer dan 10% hoger uitvalt, dient de opdrachtnemer de opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. De opdrachtgever heeft in dat geval het recht om dat deel van de opdracht te laten vervallen, dat de overschrijding boven de 10% veroorzaakt.

 

6.        Prijsindexering

6.1.       De in de overeenkomst vermelde prijzen en tarieven zijn gebaseerd op het op dat moment geldende prijspeil. De opdrachtnemer heeft het recht deze jaarlijks per 1 januari aan te passen.

6.2.       Aangepaste prijzen en tarieven worden uiterlijk op 1 december daaraan voorafgaand meegedeeld aan de opdrachtgever.

 

7.        Informatieverstrekking door opdrachtgever

7.1.       De opdrachtgever stelt alle informatie die voor een goede uitvoering van de opdracht relevant is, ter beschikking aan de opdrachtnemer. Hij staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid ervan, ook als deze van derden afkomstig zijn.

7.2.       De opdrachtnemer heeft een geheimhoudingsplicht. Zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtgever mag noch gedurende de looptijd van de overeenkomst, noch na beëindiging daarvan aan derden informatie verschaft worden over de overeenkomst en de daaruit voortgekomen dienstverlening, de opdrachtgever zelf, of de informatie die hem in het kader van de overeenkomst beschikbaar is gesteld.

7.3.       De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.

7.4.       De opdrachtgever is verplicht om alle bescheiden die de opdrachtnemer naar diens mening nodig heeft voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.

7.5.       Indien en voor zover de opdrachtgever dit verzoekt, retourneert de opdrachtnemer de betreffende bescheiden.

7.6.       Als de opdrachtgever de door de opdrachtnemer verlangde gegevens en bescheiden niet, niet tijdig of niet behoorlijk beschikbaar stelt en de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van de opdrachtgever.

 

8.        Intrekking overeenkomst

8.1.       Het staat de opdrachtgever vrij om de overeenkomst eenzijdig en op elk gewenst moment te beëindigen.

8.2.       Wanneer de opdrachtgever de overeenkomst eenzijdig beëindigd, is de opdrachtgever verplicht het tot het moment van beëindiging nog verschuldigde honorarium en de dan reeds gemaakte onkosten van de opdrachtnemer te betalen.

 

9.        Uitvoering van de overeenkomst

9.1.       De opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit, overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.

9.2.       De opdrachtnemer heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.

9.3.       De uitvoering door de opdrachtnemer geschiedt in onderling overleg met en na schriftelijk akkoord van de opdrachtgever en, afhankelijk van de gemaakte afspraken, na betaling van een eventueel afgesproken voorschot.

9.4.       Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat de opdrachtnemer tijdig kan beginnen aan uitvoering van de overeenkomst.

 

10.        Contractduur

10.1.      De overeenkomst tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

10.2.      Als partijen binnen de looptijd van de overeenkomst een termijn overeengekomen zijn waarbinnen bepaalde werkzaamheden moeten zijn voltooid, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van de termijn moet de opdrachtgever de opdrachtnemer schriftelijk in gebreke stellen.

 

11.        Wijziging van de overeenkomst

11.1.      Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de nog te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, dan passen de partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst hier op aan.

11.2.      Als de partijen een wijziging in de overeenkomst overeenkomen, dan kan dit het tijdstip van voltooiing ervan beïnvloeden. Is dit het geval, dan stelt de opdrachtnemer de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.

11.3.      Als de wijziging in de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, dan licht de opdrachtnemer de opdrachtgever hierover zo snel mogelijk in.

11.4.      Als een vast honorarium is overeengekomen, dan geeft de opdrachtnemer aan in hoeverre de wijziging een overschrijding van het honorarium tot gevolg heeft.

 

12.        Overmacht

12.1.      In aanvulling op hetgeen is bepaald in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt, dat een tekortkoming van de opdrachtnemer in het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever niet aan de opdrachtnemer kan worden toegerekend in geval van een onafhankelijk van de wil van de opdrachtnemer omstandigheid, die nakoming van diens verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhinderd, of waardoor dit in redelijkheid niet meer verlangd kan worden. Tot die omstandigheden worden o.a. gerekend: wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen en werkonderbrekingen, extreme weersomstandigheden en beperkende overheidsmaatregelen.

12.2.      Als zich een situatie voordoet zoals hiervoor wordt bedoeld en de opdrachtnemer kan dientengevolge niet aan zijn verplichtingen voldoen, dan worden deze verplichtingen opgeschort. Als deze periode 30 dagen heeft geduurd, dan hebben de partijen het recht om de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

12.3.      Wanneer de overeenkomst op grond van overmacht wordt beëindigd, is de opdrachtgever verplicht het tot het moment van beëindiging nog verschuldigde honorarium en de dan reeds gemaakte onkosten van de opdrachtnemer te betalen.

12.4.      De opdrachtnemer is in geval van overmacht niet verplicht om schade in enige vorm te vergoeden, ook niet als de overmachtstoestand tot enig voordeel van de opdrachtnemer heeft geleid.

 

13.        Verrekening

De opdrachtgever doet afstand van zijn eventuele recht om een schuld aan de opdrachtnemer te verrekenen met een vordering op de opdrachtnemer

 

14.        Opschorting

De opdrachtgever doet afstand van zijn eventuele recht om nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

 

15.        Overdracht van rechten

Rechten van partijen in deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder voorafgaande schriftelijke en wederzijdse toestemming. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking, zoals bedoeld in artikel 3:83, 2e lid, Burgerlijk Wetboek.

 

16.        Verval van de vordering

Elk recht op vergoeding van schade veroorzaakt door de opdrachtnemer vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 Burgerlijk Wetboek.

 

17.        Verzekering

17.1.      Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, maar ook zaken van de opdrachtnemer die bij de opdrachtgever aanwezig zijn, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden voor de duur van de overeenkomst tegen onder andere diefstal, brand en ontploffings- en waterschade.

17.2.      De opdrachtgever geeft op het eerste verzoek daartoe inzage in de polis van deze verzekeringen.

 

18.        Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer bij schade

18.1.      De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit de overeenkomst; de opdrachtgever blijft eindverantwoordelijk voor de uiteindelijke uitvoering of opvolging van de door de opdrachtnemer verstrekte adviezen en de wijze waarop dit is gedaan.

18.2.      De aansprakelijkheidsbeperkingen gelden ook als de opdrachtnemer aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit ondeugdelijkheid van de door de opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst beschikbaar gestelde apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken

18.3.      Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid zijnerzijds.

18.4.      Als de opdrachtnemer opzettelijk of met grove schuld schade heeft veroorzaakt en hiervoor is een schadevergoeding verschuldigd, dan zal deze nooit meer dan het honorarium bedragen.

 

19.        Aansprakelijkheid van de opdrachtgever

19.1.      Als de overeenkomst namens de opdrachtgever wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de verschuldigde bedragen die uit deze overeenkomst voortvloeien

19.2.      Wordt een overeenkomst middellijk of onmiddellijk aangegaan door een natuurlijk persoon namens een rechtspersoon, dan wordt deze natuurlijke persoon beschouwd als (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, ongeacht de feitelijke tenaamstelling.

 

20.        Vrijwaring

De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door de opdrachtnemer verstrekte diensten en/of adviezen.

 

21.        Klachtplicht

21.1.      Opdrachtgever is verplicht klachten over verrichte werkzaamheden direct en schriftelijk te melden aan de opdrachtnemer. Een klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van de tekortkoming, zodat de opdrachtnemers in staat wordt gesteld hierop adequaat te reageren.

21.2.      Een klacht kan er niet toe leiden dat de opdrachtnemer als gevolg hiervan andere werkzaamheden dient te verrichten dan die zijn afgesproken in de overeenkomst.

 

22.        Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

22.1.      De bij de opdrachtgever aanwezige zaken, geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van de opdrachtnemer totdat de gehele in de overeenkomst afgesproken prijs door de opdrachtnemer is ontvangen. Tot die tijd kan de opdrachtnemer zich beroepen op diens eigendomsvoorbehoud en de zaken/onderdelen terugnemen.

22.2.      Indien overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet, niet geheel of niet tijdig zijn voldaan, dan heeft de opdrachtnemer het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat dit alsnog is voldaan. Omdat er in dat geval sprake is van schuldeisersverzuim, kan een verlate levering de opdrachtnemer dan niet worden verweten.

22.3.      De opdrachtnemer is niet bevoegd om zaken/onderdelen die vallen onder het eigendomsvoorbehoud te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.

22.4.      Als zaken/onderdelen nog niet zijn geleverd maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs is niet conform afspraak voldaan, dan heeft de opdrachtnemer het recht van retentie: de zaken worden dan niet of niet volledig geleverd totdat de opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.

22.5.      In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn diens verplichtingen onmiddellijk opeisbaar.

 

23.        Intellectueel eigendom

23.1.      De opdrachtnemer behoudt alle intellectuele rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, gegevensdragers, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes etc., tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

23.2.      De hiervoor genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder de toestemming van de opdrachtnemer worden gekopieerd, aan derden getoond of ter beschikking gesteld worden, of op andere wijze worden gebruikt.

23.3.      De opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van door de opdrachtnemer aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt verstaan hetgeen onder 23.1 is genoemd, en algemene bedrijfsgegevens. De opdrachtgever verplicht zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst om een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen waarin de strekking van 23.1 en 23.2 afdoende wordt beschreven.

 

24.        Geheimhouding

24.1.      De partijen houden informatie over elkaar die zij in welke vorm dan ook ontvangen, geheim. Dit betreft ook informatie waarvan de partijen weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, of waarvan zij kunnen verwachten dat de verspreiding ervan de andere partijen schade berokkent. Partijen nemen alle nodige maatregelen om te waarborgen dat personeel de genoemde informatie eveneens geheim houdt.

24.2.      Op de in 24.1 genoemde informatie geldt geen geheimhoudingsplicht, als:

a. deze al openbaar was of na ontvangst openbaar geworden is, voor zover dit niet door schending van de geheimhoudingsplicht is veroorzaakt;

b. bewezen kan worden dat deze informatie al in het bezit was vóór het moment van verstrekking;

c. deze is verstrekt door derden, waarbij deze ook gerechtigd waren de informatie te verstrekken;

d. de openbaarmaking wettelijk verplicht is of wordt.

24.3.      De in 24.1 omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.

 

25.        Boete op overtreding van de geheimhoudingsplicht

25.1.      Overtreedt de opdrachtgever artikel 24, dan verbeurt de opdrachtgever ten behoeve van de opdrachtnemer een onmiddellijk opeisbare boet van € 5.000,00 voor elke overtreding, en daarnaast een bedrag van € 500,00 voor elke dag dat de overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding aan de opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig, noch hoeft er sprake te zijn van enige vorm van schade.

25.2.      Het verbeuren uit 25.1 doet geen afbreuk aan de overige rechten van de opdrachtnemer, waaronder diens recht om eveneens een schadevergoeding te vorderen.

 

26.        Niet-overname personeel

Opdrachtgever neemt, tenzij in goed overleg schriftelijk anders overeengekomen, geen medewerkers van de opdrachtnemer in dienst, noch laat hij ze anderszins direct of indirect voor hem werken. De verbod geldt gedurende de looptijd van deze overeenkomst tot één jaar na beëindiging daarvan.

 

27.        Toepasselijk recht en bevoegde rechter

27.1.      Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.

27.2.      De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Ameliore is gevestigd, is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

 

 

Maarheeze, februari 2021